advertise

ضدآب کردن درب های چوبی معرفی و مقایسه انواع روشها

به طور کلی ضد آب کردن درب حمام و دست­شویی، به علت تماس مداوم با رطوبت بسیار مهم است. زیرا رطوبت باعث فراهم کردن محیطی عالی برای رشد کپک و قارچ و همچنین جذب حشرات به چوب و در ادامه پوسیدگی چوب می‌شود بنابراین ضد آب کردن درب های چوبی امری ضروری و غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد.


روش‌­های ضدآب کردن درب های چوبی


وقتی چوب قطع شود تولید روغن­های طبیعی در آن متوقف می­‌شود. بنابراین نیاز است به صورت دوره‌­ای روغن به آن نفوذ کند تا با زندگی مصنوعی، آسیب ­پذیری چوب کم­تر شود. نتایج استفاده از این روغن­‌ها عبارتند از مقاومت در برابر رطوبت، اشعه UV، قارچ و دفع حشرات. انتخاب روغن مناسب برای ضد آب کردن درب های چوبی یکی از سخت­ترین انتخاب­هایی است که در محافظت از درب های چوبی با آن رو به رو خواهید شد. روغن نامناسب باعث از بین رفتن کل چوب می­شود. سه نوع روغن گردو، روغن تخم کتان و روغن جلا را می‌­توان با مخلوط کردن با سایر محصولات شیمیایی موجود در بازار برای ضد آب کردن بکار برد. این محصولات شیمیایی داراری خشک کن هستند که باعث تسریع زمان خشک شدن می‌­شود.

استفاده از رنگ­‌های روغنی

رنگ­‌های ضد آب که بر مبنای روغن هستند و مانع از جذب رطوبت به چوب می­‌شوند. این دسته از رنگ‌­ها تنوع بالایی دارند. بیش­تر رنگ­‌ها خاصیت ضد آبی حدود ۵۰ درصد دارند.


چسباندن برزنت یا عایق

با چسباندن کاغذ ضدآب از جنس فوم یا پارچه ضد آب بر درب حمام از جذب رطوبت چوب و کپک زدن آن می‏‌توانید جلوگیری کنید. این ورق­‌ها ارزان قیمت هستند اما ضخامت آن­ها مانع استفاده راحت می‌شود. این نوع روکش ها ظاهری کاملاً نازیبا برای درب چوبی ایجاد می‏‌کنند.

استفاده از درزگیر (Sealant)

درزگیرها مواد شیمیایی هستند که پس از سمباده کشیدن و تمیز کردن چوب بر روی آن اسپری می‌­شود. روش­‌های اجرا با قلمو امروزه کم­تر استفاده می­‌شود. اگر از اسپری استفاده شود، باید در فاصله‌­های زمانی معلوم سه مرتبه استفاده شود.


استفاده از ضدآب کننده ها

بهترین و موثرترین روش برای ضد آب کردن درب های چوبی، استفاده از مواد ضدآب کننده است. این مواد شفاف، نیز باید بیش از سه مرتبه بر روی چوب تمیز اعمال شوند. نوع رنگی این مواد حاوی رنگدانه‌­های روغنی است که خود مانع جذب رطوبت می‌­شود. ویژگی­‌های این دسته عبارتند از بالاترین مقاومت چوب در برابر رطوبت، طول عمر و دوام بالا، تنوع کاربرد، محافظت در برابر عوامل محیطی مثل نور خورشید و مقاومت در برابر آلاینده‌­ها. اثر آبگریزی این مواد مانع از ایجاد تورم و شکستگی در چوب می‌­شود. همین موضوع از فرسایش چوب جلوگیری می­‌کند. نانو پوشش چوب یا همان نانو چوب جدیدترین روش ضدآب سازی چوب با کمک فناوری نانو است.
نانو چوب محلولی شفاف و بیرنگ است که با قلمو یا اسپری بر روی سطح چوب اعمال می شود و از طریق فرایند آبگریزی، مانع از جذب رطوبت و آلودگی ها به بافت چوب می‌شود. بر این اساس با کمک محافظ نانو چوب، می توان سطوح چوبی مثل درب حمام و دستشویی، کابینت زیر سینک آشپزخانه، میز پذیرایی، میز ناهارخوری و کلیه مصنوعات چوبی را در برابر رطوبت، تورم و بادکردن، پوسیدگی و فرسایش محافظت کرد. شرکت دانش بنیان نانوفرازسپاهان با کمک تیم متخصص و فنی خود، به شما استفاده از نانو پوشش آبگریز و محافظ چوب با کد EC-۳۱۱ را برای ضد آب و محافظت کردن از انواع سطوح چوبی توصیه می‌‏کند.


انواع درب‌های چوبی

درب‏‌های کاملاً چوبی
درب با پوشش ظاهری چوب
درب‏‌های چوبی با پوشش غیر چوب
تفاوت اصلی بین این موارد، قدرت، طول عمر و هزینه درب را تعیین می‌کند. درب‏‌های کاملاً چوبی با توجه به این که کم­تر از سایر درب ها رطوبت را جذب می‌کنند، انتخاب خیلی بهتری هستند. بهترین حالت، استفاده از چوب ضدپوسیدگی است. این دسته از چوب­‌ها با تکنولوژی فشار بالا تهیه می‌­شوند از این رو بسیار مقاوم­تر از سایر انواع چوب ها هستند. اخیراً سرویس­‌های بهداشتی مدرن‌­تر، از فلز به علت دوام بالاتر استفاده می­‌کنند. با این حال این جنس از درها به علت فرسایش و زنگ زدگی عمر بالایی ندارند. همچنین وزن بالای آن نسبت به چوب تمایل استفاده از این جنس از ماده را کم­تر می­‌کند.