advertise

جلوگیری از تخریب نماهای سنگی با استفاده از نانو پوشش محافظ سنگ

نانو پوشش‏ محافظ سنگ

خواص فیزیکی و شیمیایی بی‏نظیر سنگ‌ها و همچنین در دسترس بودن آن‏ها باعث شده تا انواع سنگ‏های طبیعی و مصنوعی اعم از تراورتن، لایم استون، شبه گرانیت ها و مرمریت به عنوان یکی از مصالح با دوام و پرکاربرد در صنعت ساختمان در قسمت‌های مختلف داخلی و خارجی مطرح باشند. این نکته از دیرباز مورد توجه بوده است که هر چه جذب آب در سنگ‏ها کمتر باشد احتمال خوردگی و ایجاد شوره بر روی آن‏ها کمتر شده و متعاقبا عمر آن‏ها بیشتر می‏گردد. از این رو جلوگیری از نفوذ آب به درون سنگ ها همواره مد نظر شرکت های فعال در حوزه مصالح ساختمانی بوده و روش های مختلفی با این هدف مورد بررسی و استفاده قرار گرفته است. گرچه این مهم با پوشش‏های سنتی تا اندازه‏ای فراهم می‏گردد اما از کارایی لازم برخوردار نمی‏باشد، زیرا که رنگ‏ها تشکیل لایه‏ای می‏دهند که در مقابل نور خورشید زرد شده و مهم‏تر از آن، بر قابلیت تنفس سنگ یا به عبارتی بر میزان خروج رطوبت از سنگ تاثیر سوء می‏گذارند. در سالیان اخیر نانو تکنولوژی گام ارزشمندی در این زمینه برداشته است.


به جد می‏توان گفت در زنجیره ارزش صنعت سنگ،‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ وجود نانو پوشش ‏های آبگریزکننده و مقاوم به هوازدگی حلقه مفقود شده می‏باشد. بر این اساس، شرکت نانو فراز سپاهان با تکیه بر‏دانش و تکنولوژی‏های روز دنیا اهتمام به تولید نانوپوشش‏های آبگریزکننده سنگ ورزیده است تا مشکلات صنعت سنگ را که شامل شوره‏زدگی و واکنش‏های ایجاد شده در سنگ در اثر جذب آب می‏باشد، را رفع نماید و از این طریق به تولیدکنندگان، مصرف‏کنندگان و فعالان حوزه سنگ خدمتی هر چند کوچک نموده باشد. بدیهی است که در دنیای رقابتی امروز استفاده از محصولات نانو پوشش سنگ- NFS-۲۰۲۸IMP و FARAZSIL® NFS ۲۹۰SUPER می‏تواند به صاحبان این صنعت جهت نفوذ در بازار و بالا بردن سهم فروش خود کمک شایانی نماید. محصولات نانو پوشش ‏سنگ با توجه به نوع سنگ مانع کثیف شدن و جذب رطوبت در آن می‏گردد و در عین حال آن را ضدآب نیز می‏کند. معمولاً جذب رطوبت بالا در سنگ‏ها باعث آسیب های جدی در سنگ و نما می‏شود. محصولات نانو پوشش ‏سنگ در عین اینکه از تنفس سنگ جلوگیری نمی‏کند بلکه مانع نفوذ آب در سنگ ها شده و از ایجاد رسوب و سفیدک روی آنها جلوگیری می‏کند.


خسارات ناشی از جذب رطوبت در سنگ

ترک های ناشی از تورم و انقباض
خسارات ناشی ازیخ زدگی و ذوب شدن یخ ها
شوره زدگی و خسارات ناشی از نمک‏های هیدراته شده و کریستال سازی
لکه های زنگ زدگی
کثیف و چرک شدن سطح
حملات قارچ ها، خزه، گلسنگ و جلبک
نفوذ و نشت رطوبت به درون دیوارها
خوردگی شیمیایی و تغییر شکل های ترکیبات بر اثر تولید گازهای اسیدی

کاربرد فناوری نانو

ایجاد پوششی از نانوذرات روی سطوح مختلف به کاهش زبری و انرژی سطحی منجر شده و زاویه تماس آب با سطح را افزایش می­‌دهد. شرکت نانو فراز سپاهان با بکارگیری تکنولوژی روز دنیا که همان پوشش ‏های نانو هستند، مفتخر است دو محصول عمده خود را با نام ‏های NFS-۲۰۲۸IMP و FARAZSIL® NFS ۲۹۰SUPER به بازار پررونق سنگ معرفی نماید. این محصولات از یک طرف با ضدآب‏سازی سطح مانع از ایجاد اثرات مخرب ناشی از عواملی مثل شوره، هوازدگی و تغییر رنگ سطح سنگ می‏شوند و از طرف دیگر، به دلیل عدم کاهش قابلیت تنفس سنگ و در نتیجه عدم حبس رطوبت در لایه های زیرین عمر آن را افزایش می‏دهند.


ویژگی‏ها و مزایای محصولات نانو پوشش ‏سنگ

کاملاً بدون بو و رنگ
جلوگیری از جذب رطوبت به داخل سنگ
محافظت سنگ در برابر فرسایش و در نتیجه افزایش طول عمر سنگ
با قابلیت تنفس ‏پذیری و پایداری در برابر سرما و یخ زدگی
جلوگیری از شوره زدن و جذب آلودگی و پوسته پوسته شدن سطح نما
اجرای آسان و خشک شدن سریع
مقاوم به شرایط جوی مختلف و اشعه UV آفتاب
دارای خاصیت آسان تمیزشوندگی ( کاهش چشمگیر هزینه های نظافت و نگهداری)
افزایش زمان پاکیزه ماندن نمای سنگی
توجه: استفاده از پوشش محافظ سنگ ، قبل از نصب و اجرای سنگ بر روی نما باعث جلوگیری از به جای ماندن اثر دوغاب بر روی سنگ می شود و در نهایت سطح اجرا شده بسیار تمیز مانده و هزینه های شستشو را به طور چشمگیری کاهش می دهد . در جدول زیر به معرفی بهتر و همچنین مقایسه محصولات نانو پوشش سنگ پرداخته شده است:


ویژگی‏ها و مزایای محصولات نانو پوشش ‏سنگ | نانوفراز سپاهان