advertise

پاک کردن دوغاب روی سطوح ساختمانی

اهمیت پاک کردن دوغاب

مواجه شدن با لکه های شره دوغاب سیاه، رسوبات سیمان سخت شده، زنگ زدگی، خوردگی و کپک بر روی کاشی، سرامیک، نمای ساختمان و موزاییک پس از درزگیری این مصالح، علاوه بر عدم یکنواختی سطح و مشکل ساز کردن تمیزکاری این سطوح، ایجاد ظاهر نمایی بد و ناخوشایندی را موجب می شود. بعلت مجبور نبودن به تحمل این دوغاب بدشکل در ساختمانهای منزل و محل کار، ایده خوبی است که بهترین راه برای حذف دوغاب از کف سرامیک، کاشی و نمای ساختمان را بدانیم. داشتن یک برنامه آزمایش شده و واقعی حذف دوغاب، ما را برای این کار آماده تر می کند و باعث می شود بتوانیم شکل ظاهری ساختمان هایمان را با مواد ایمن به بهترین وجه پاکسازی کنیم.


انواع دوغاب سیمان

یکی از انواع دوغاب، دوغاب سیمان است که ترکیب ویسکوزی از سیمان و آب می‌باشد که از محکمترین و با دوام ترین مصالح ساختمانی است. با توجه به محل و نوع کاربرد صنعتی که از دوغاب سیمان استفاده می شود، مواد افزودنی متفاوتی با نسبت متغیری را طلب می کند. بعنوان مثال از مواد مختلف برای انواع دوغاب سیمان استفاده می شود از جمله :


دوغاب سیمان سفید: پودر خاک و سیمان سفید
دوغاب رنگی با پودر رنگ: پودر خاک و سیمان سفید و پودر رنگ خشک
دوغاب طوسی یا خاکستری: پودر خاک به همراه سیمان سیاه
دوغاب سیمان سیاه: پودر خاک سنگ، سیمان سیاه و اکریلیک مشکی
دوغاب رنگی با اکریلیک: پس از خشک شدن دیوار، اکریلیک و آب مخلوط و با قلمو بر سطح کشیده می شود.
از دوغاب سیمان، در کاربردهای مختلفی به خصوص در کارهایی که نیاز به مصالح محکم و بادوام است استفاده می شود. از کاربردهای دوغاب سیمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، ترمیم و مرمت سطوح و دیوارها درساختمان های قدیمی و فرسوده، جلوگیری از نشتی و نفوذ کردن رطوبت، پر کردن درز کاشی های حمام و دستشویی و سرامیک ها در غالب ساخت و سازها، آب بندی تونل ها و متروها، تثبیت ‌کردن میلگرد و همچنین اطراف لوله های گاز میدان های حفاری


زمان پاک کردن دوغاب

بعد از درزگیری نمای ساختمان یا کف سرامیک و موزاییک با دوغاب، بهترین زمان برای حذف لکه های دوغاب بر سطح میباشد. استفاده از یک پارچه نمدار و پاک کردن دوغاب باقی مانده بر سطح قبل از خشک شدن لکه دوغاب بسیار موثر می تواند باشد. اما تمیز کردن لکه دوغاب با باقی ماندن دوغاب بر سطح، سخت تر و مشکل تر خواهد شد. استفاده از ابزارها و مواد شیمیایی حذف دوغاب می تواند کار خسته کننده ای بتظر برسد، اما با دستورالعمل های صحیح و مواد موثر و ایمن، کار را به سرعت می توان انجام داد. چند گزینه مختلف برای حذف دوغاب وجود دارد. دانستن روش مناسب، کار را آسان تر می کند.


ابزار برقی و دستگاههای مورد استفاده برای پاک کردن دوغاب سیمانی

اگر پهنای دوغاب باقی مانده بر کاشی، سرامیک و نمای ساختمان زیاد باشد می توان از ابزار برقی برای حذف آن استفاده کرد. هنگام استفاده از ابزارهای برقی باید مراقب آسیب دیدن کاشی ها بود و دوغاب را برش زد. پس از برش شدن با تیغه برقی می توان از پیچ گوشتی و چاقو برای کندن آخرین خرده ها استفاده کرد. اما در اکثر مواقع دوغاب بصورت لکه باقی می ماند که نیازی به ابزار برقی نیست.
دستگاه اسفنجی کاشی گروت یک دستگاه اسفنج با نوار پیوسته برای اسفنج کردن دوغاب های سیمانی است. به سرعت دوغاب را از کاشی های معدن و اطراف استخر، مجموعه ها و سنگ فرش های گرانیتی پاک می کند و اتصالات یکنواخت و محکمی را ایجاد می کند. برای استفاده در پیاده روها و مناطق عابر پیاده، تا ۷۰٪ در زمان و نیروی کار درزگیری صرفه جویی می کند. این دستگاه برای حذف دوغاب های اختصاصی از سنگ فرش، در مناطق سنگفرش تجاری یا در مقیاس بزرگ ساخته شده است. این دستگاه دارای یک اسفنج و سامپ پیوسته با تسمه است که اسفنج توسط یک سری غلتک توسط یک موتور بنزینی کوچک به حرکت در می آید.


یکی از پیشرفته ترین دستگاهها برای حذف دوغاب استفاده از دستگاه گلوله‌های یخ خشک می باشد. هنگام استفاده، دستگاه گلوله‌های یخ خشک فوق‌العاده خنک‌شده را با سرعت مافوق صوت روی سطحی که نیاز به تمیز کردن دارد منفجر می‌کند. ضربه مستقیم از سر به آلاینده ها باعث شوک ترمودینامیکی می شود. در حالی که یخ خشک به گاز تبدیل شده و در هوا ناپدید می شود، آنها را کاملاً از بین می برد. می توانید مطمئن باشید که در طول فرآیند، سطوح به علت نرمی CO۲ جامد، به هیچ وجه آسیب نمی بینند. با استفاده از انفجار یخ خشک می توان در مقایسه با روش های تمیز کردن با آب و مواد شوینده شیمیایی تا ۷۵ درصد در زمان صرفه جویی کرد.
دستگاه انفجار یخ خشک نهایی، نه تنها زمان تمیز کردن و از کار افتادگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بلکه می تواند بهره وری را نیز افزایش دهد و فضای کاری فوق العاده تمیز ایجاد کند. دوغاب بین کاشی ها در حمام و آشپزخانه و آجرها در نمای ساختمان اغلب به کپک تبدیل می شود و منظره ناخوشایندی را بوجود میاورد. خبر خوب این است که تمیز کردن دوغاب ساده‌ است و نیازی به استفاده از مواد شیمیایی خشن برای انجام آن نیست. بخارشوی یکی دیگر از دستگاهها برای تمیز کردن دوغاب بر روی کناره های کاشی و سرامیک می باشد. دستگاه بخار با به کاربردن آب با فشار بالا، بخارآبی فاقد مواد شیمیایی یا اکسید کننده تولید میکند که می تواند برای جلوگیری از تغییر رنگ کاشی ها و نمای ساختمان و درز های آنها و جلوگیری از تجمع آلودگی استفاده شود و به سطوح، ظاهری زیبا و براق ببخشد.


مواد شیمیایی مورد استفاده برای پاک کردن لکه های دوغاب

پاک کردن لکه های دوغاب به روش های متفاوتی امکان پذیر است. این لکه ها را می توان با استفاده از محلول ها و مواد شیمیایی و یا با استفاده از محلول های دست ساز خانگی برطرف نمود. در اینجا چند ماده موثر برای تمیز کردن دوغاب آورده شده است:


پراکسید هیدروژن

این اکسید کننده قوی اغلب برای سفید کردن و روشن کردن چیزهایی مانند مو یا ناخن استفاده می شود. با این حال، یک ضد عفونی کننده، و خوشبو کننده عالی است. برای تمیز کردن دوغاب، یک قسمت پراکسید هیدروژن ۳٪ و یک قسمت آب را در یک بطری اسپری ترکیب و بر روی دوغاب اسپری می شود و اجازه داده می شود محلول حدود ۱ ساعت بماند تا زمان لازم برای اثرگذاری داشته باشد. محل را با آب شسته و با یک پارچه میکروفایبر پاک می کنند

نمک اپسوم

بسیاری از مردم از نمک اپسوم در حمام خود برای کمک به تسکین عضلات خسته و دردناک استفاده می کنند. با این حال، نمک اپسوم همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که در ضد عفونی کردن و تمیز کردن دوغاب کثیف معجزه می کند. از یک پارچه میکروفایبر مرطوب برای مالیدن نمک اپسوم روی دوغاب استفاده می شود. مرطوب بودن پارچه میکروفایبر به چسبیدن نمک به دوغاب کمک می کند. بگذارید نمک اپسوم یک شب بماند، سپس با یک پارچه میکروفایبر پاک کنید.


اسید سیتریک

اسید سیتریک به «نمک ترش» نیز معروف است، معمولاً به صورت پودر فروخته می شود و در مرکباتی مانند لیمو، لیموترش، پرتقال و گریپ فروت یافت می شود. اسید موجود در اسید سیتریک بسیار ملایم است و یک عامل عالی برای از بین بردن کپک و قارچ است. برای تمیز کردن دوغاب، دو قاشق پودر اسید سیتریک را را به یک لیتر آب داغ اضافه کرده و بطری را به آرامی تکان داده، سپس بر روی دوغاب اسپری می شود. پس از چند دقیقه باقی ماندن محلول اسپری شده بر سطوح با استفاده از یک پارچه میکروفایبر پاک شود.

جوش شیرین

برای کسانی که به مواد شیمیایی آلرژی دارند جوش شیرین ماده‌ای طبیعی است که می‌تواند لکه‌های سرسخت دوغاب را در مخلوط با سرکه از بین ببرد. در مواردی که دوغاب سرسخت است می توان خطوط دوغاب را با خمیری از جوش شیرین و آب پوشانید، سپس روی آن محلول سرکه اسپری کرده و پس از متوقف شدن کف کردن مخلوط، لکه ها را با یک برس تمیز کرده و با آب شفاف شسته شود.


سولفورها و کلرها

سولفورها و کلرها میتوانند برای حذف دوغاب بعنوان حلال سیمان استفاده شود و بتن سیمان را پوسته پوسته کرده و برای دوغاب های سطحی استفاده شود.

سفیدکننده اکسیژن

که از محلولهای خانگی کمی گرانتر است با مخلوط کردن با آب گرم برای رفع لکه های سرسخت تر و دوغاب کثیف استفاده می شود. این پاک کننده در فروشگاه ها یافت می شود و معمولاً به صورت پودر فروخته می شود. بعد از کار با هر محصول تمیز کننده دوغاب باید مطمئن شد که منطقه به خوبی تهویه شده و دستورالعمل‌های سازنده را به دقت خواند و دنبال کرد.


سفید کننده کلردار

سفید کننده کلردار که یک ماده اکسید کننده است همچنین با آب مخلوط می کنند و برای ازبین بردن لکه های ناشی از کپک و قارچ بعنوان پاک کننده دوغاب مورد استفاده قرار می گیرد.

جوهر نمک

جوهر نمک دارای هیدروژن کلرید با خلوص ۳۸ درصد و PH کمتر از ۱ با رعایت نکات ایمنی و دستکش پلاستیکی و ماسک می تواند برای از بین بردن دوغاب هایی که سخت و محکم شده اند مورد استفاده قرار گیرد.


در میان اسیدها، اسید هیدروفلوئوریک یا مشتقات آن باعث خرابی سریع سطح کاشی می شود. اسید موریاتیک اسید، یک اسید بسیارقوی و حاوی درصد بالای هیدروکلرید اسید است که بخارهای سمی تولید میکند و بایستی با احتیاط و با تهویه کافی استفاده شود. لذا محصول نانوفراز که مجموعه ای از مزایا را داراست و عاری از اسیدهای قوی خورنده است پیشنهاد می شود.