advertise

تمیز کردن دوده و چربی نمای ساختمان

رفع دوده و چربی و پاکسازی نمای ساختمان

بیش تر افراد به تمیزی و جلای داخل ساختمان اهمیت می دهند بدون توجه به این که چقدر ظاهر بیرونی یک خانه مهم است. تمیز کردن نمای ساختمان یکی از مهم ­ترین اصول حفظ و نگه ­داری آن است. به طور ایده ­آل هر شش تا ۱۲ ماه باید نمای ساختمان را تمیز نمود تا علاوه بر حفظ معماری و زیبایی ساختمان ارزش مالی آن نیز حفظ شود. یک شست و شوی مناسب همه ذرات ریز و آلاینده ­هایی که در طول سال جذب ساختمان شده ­اند را حذف می ­کند. آلاینده ­هایی که جذب مواد ساختمان می ­شوند معمولا به شکل دوده و چربی هستند که نمی­ توان با شست و شوی ساده آن­ ها را از بین برد.
روش­ های سنتی مثل جارو کردن و شستن، آلودگی و کپک را از محل مورد نظر حذف می ­کنند اما بسیار زمانبر هستند. روش های آب پرفشار، انفجار اسفنجی، سندبلاست، چسب­ های شیمیایی و محلول­های شیمیایی نوین­ ترین روش ­ها در این زمینه هستند که به اختصار توضیح داده می ­شوند و مزایا ومعایب آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر آن پس از تمیز کردن و رفع دوده و چربی از سطح نمای ساختمان بهتر است از پوشش نانو آجر روی سطوح آجری و نانوسنگ روی نماهای سنگی استفاده کنید. نانو پوشش باعث می شود گرد و غبار و دوده و کثیفی در آجر یا سنگ نفوذ نکند و در عوض روی سطح بمانند و بنابراین نسبت به آجر یا سنگ بدون نانو پوشش راحت تر تمیز شوند


استفاده از آب پرفشار در شستشوی نمای ساختمان

یکی از روش ­ها شست و شو با فشار بالا است. شوینده فشاری شامل یک موتور متصل به پمپ فشار بالا است که آب را از مخزن به دهانه می­ رساند. این روش موثر و امن برای زدودن آلودگی و کپک بسیار مناسب است. نکته ­ای که در شست و شو با این روش وجود دارد این است که امکان بلند شدن رنگ با اعمال فشار وجود دارد. علاوه بر این به نیروی متخصص برای این کار نیاز است. مهم­ ترین مزایای شست و شوی فشار بالا و شست و شو با قدرت بالا عبارتند از:

۱.افزایش محدوده نمای ساختمان: نمای ساختمان یکی از عوامل تعیین­کننده جذابیت معماری آن است که ارزش مادی ساختمان را افزایش می­ دهد.
۲.حفظ شرایط کلی ساختمان: تجمع دوده، آلودگی و کپک منجر به تسریع تجزیه و خرابی ساختمان می ­شود بویژه اگر قسمت­ های عمده آن متشکل از چوب باشد. از این رو نه تنها می توان از ظاهر ساختمان مراقبت کرد، بلکه از وارد شدن هر گونه آسیبی به مواد سازنده ساختمان جلوگیری می ­شود.
در این روش تنها استفاده از دستگاه موثر نمی ­باشد و الزاما بسته به جنس محل شست و شو باید از محلول ­های چربی و دوده زدا استفاده کرد. این مواد با عنوان مواد تمیز کننده بر پایه مایع شناخته می ­شوند. این مواد به تنهایی انقدر موثرند که بدون نیاز به شست و شو با جت، ساختمان­ های کوچک را دوده زدایی می ­کنند. اگر چربی ­زدایی برای کارخانه ­ها مدنظر باشد، برای کارایی بهتر می­ توان از جت هم استفاده کرد. عیب این روش این است که آجر مستعد جذب آب و متعاقبا آسیب است. بنابراین برای تمیز کردن آن با آب پرفشار باید تدابیر لازم صورت گیرد. زیرا فشار بالای آب نفوذ آن را به منافذ افزایش می­ دهد. در نتیجه شاهد تخریب محل خواهیم بود.


به کارگیری سندبلاست در تمیز کردن نمای ساختمان

به فرایند اصلاح سطح با صاف کردن و پاکیزه کردن سطوح سخت با اعمال نیروی خارجی به ذرات جامد روی هر سطح سندبلاست (Sand Blast) گویند. این فرایند برای حذف آلودگی ­ها قبل از رنگ زدن مجدد به سطح باید استفاده شود. از گذشته تا کنون از سیلیکن اکسید (شن) برای سیقل دادن سطوح استفاده می­ شود. امروزه از محدوده وسیعی از مواد مختلف برای دوده­زدایی استفاده می ­شود. انواع مختلف سندبلاست بر اساس جنس شن بکار برده شده عبارتند از:


تکنیک سندبلاست سیلیکا

سیلیکا یا سیلیکن اکسید، یک شن معمولی ست که در فرایند شکاف دادن و تراشیدن هر سطحی بکار می­ رود. به طرز معمول به منظور حذف همه ناخاصی ­ها و فراهم کردن یک سطح تمیز بکار می­ رود. سیلیکا دارای زاویه­ های تیز است که برای زدودن و برداشتن لایه ­ها مناسب است. امروزه به علت مشکلات تنفسی از این ماده برای سندبلاست استفاده نمی ­شود. بنابراین استفاده از سایر مواد کم خطرتر که اندازه­های مشابه و زاویه­ های تیز دارند مطلوب ­تر است

این تکنیک برخلاف استفاده از سیلیکا که باعث برداشتن رنگ و آسیب به سطح می­ شود، بدون هیچ آسیبی حتی برای فلزات نرم کاربرد دارند. در این روش ذرات سدیم بی­کربنات با هوای کمپرس شده، آلاینده­ ها را حذف می ­کنند.

تکنیک سندبلاست فولاد

این روش شامل استفاده از ذرات فولادی کروی است که تنها برای تمییز کردن سطوح فلزی کاربرد دارد. به راحتی رنگ و زنگ زدگی را می توان از این روش از سطح فلزی حذف کرد. این دسته از سمبلاست ها نه تنها سطح کاملا صیقلی ایجاد می کنند بلکه از فلز لایه برداری کرده و به استحکام آن کمک می­ کنند.


با وجود بازدهی مناسب سندبلاست برای زدودن آلاینده ها از سطوح فلزی، ممعایب زیر استتفاده از آن ها را محدود کرده است. این مشکلات عبارتند از؛
ایجاد غبار و آلودگی های محیطی: این آلاینده ها منجر به ایجاد مشکلات تنفسی می شوند. همچنین پایداری آن ها در محیط خطرات این روش را دوچندان می کند.
نیاز به برق سه فاز: نیاز به برق منجر به محدودیت مکانی استفاده از این روش می شود. لایه برداری قوی: بالا بودن شدت این روش علاوه بر حذف لایه های کثیفی، منجر به برداشته شدن رنگ، بخشی از دیواره و هر فرسایش دیگر می شود. همین امر منجر به کاهش استحکام ساختمان می شود.
ایجاد تخلخل های بیش تر: تخلخل های بالاتر در سطح پس از سندبلاست کردن، باعث آلوده شدن سریع تر سطح می شود که به دفعات به آلودگی زدایی بیش تری نیاز دارد.


رفع دوده و چربی از نمای به کمک انفجار اسفنجی

سریع­ترین روش برای زدودن آلودگی از سطح آجر و بتن، استفاده از انفجار اسفنجی (sponge blasting) است. در این روش نوین، ذرات اسفنج پس از کمپرس شدن، به سطح کشیده می­ شوند و چربی و دوده را از سطح می ­سایند. نسبت به سایر روش ­های انفجاری و سایشی این فرایند ناملایمی و غبار کم­ تری ایجاد می­ کند. با وجود بازده مناسب، نیاز به نیروی متخصص و هزینه بالای فرایند مانع اجرای این روش در خارج از صنایع تولیدی و کارخانه ­ها می­شود.

محلول­های شیمیایی

بهترین و ساده­ ترین روش آلودگی­ زدایی از مصالح ساختمانی استفاده از محلول­ های شیمیایی است. این محلول­ ها چه به تنهایی و چه با ترکیب با سایر روش ­های بالا بکار می­ روند. از این رو روشی همه ­کاره محسوب می ­شود. برخی از این محلول­ ها شامل محلول­ های اسیدی و خورنده مثل سولفوریک ­اسید، فسفریک اسید و هیدروکلریک اسید است که برای استفاده از آن ­ها به نیروی آموزش دیده نیاز است. علاوه بر این، شوینده های اسیدی نه تنها باعث آسیب به نمای ساختمان می شوند، بلکه آلودگی های زیست محیطی ایجاد می کنند. این آلاینده ها در محیط به مدت طولانی باقی می مانند و با ورود به چرخه حیات حتی سلامتی انسان را نیز تحت شعاع قرار می دهند.

چسب­های شیمیایی

چسب ­ها و پوست­ کن ­ها به شکل های مایع و یا ژل بر محل اعمال می ­شوند. پس از سفت شدن، با کندن آن ­ها آلودگی نیز جدا می ­شود. این چسب ­ها بهترین روش برای تمیز کردن محیط ­های کوچک مثل اطراف دودکش و بخاری هستند. به هر حال این روش برای سطوح صیقلی مناسب است نه آجر، بتن و سیمان.